למה אנחנו מתקשים לשמור על התקציב ולצאת מהמינוס

אף אחד מאיתנו לא רוצה לחיות במינוס, אבל לרבים קשה להתמיד בהחלטה לנהל תקציב. גיל אורלי, מנכ"ל יבולים, המתמחה בייעוץ ואימון כלכלי ליציאה ממינוס ולצבירת נכסים, מסביר למה זה קורה וכיצד ניתן להתגבר על הקושי. אנחנו מחליטים שהגיע הזמן להפסיק לצבור חובות ולהתחיל לנהל תקציב, מתחילים לאסוף את תיעודי ההוצאות בקלסר ומחליטים על עוצר קניות, אך זמן קצר לאחר קבלת ההחלטה היא מתמסמסת והופכת לזיכרון עמום. כשמצב זה מתרחש, הוא מעיד על כך שפעלנו מתוך רגשות אשם ולא מתוך החלטה לשנות באמת את דפוסי ההתנהגות שלנו. מסיבה זו כשתחושת האשמה עוברת, גם הכוונות לניהול תקציב חולפות גם כן. הרגש משפיע על ההחלטות הכלכליות שלנו בצורה משמעותית, מכיוון שאנחנו נוטים לפצות את עצמנו על ימים קשים, לפנק את עצמנו על הצלחות ובאופן כללי לקשר בין מצב הרוח שלנו לבין הוצאות וקניות. במחקרים שנערכו בתחום הכלכלה ההתנהגותית, הוכח כי אנשים מעדיפים לקבל סכום כסף קטן יותר בהווה מאשר לחכות מעט וליהנות מסכום גדול יותר. הסיבה לכך היא שאנחנו מעדיפים הנאות קטנות ומיידיות על פני הנאה משמעותית יותר בעתיד הרחוק

לצאת ממשברים בלי פגע

בדרך לניהול תקציב אנו עלולים להיתקל בקשיים ולמצוא את עצמנו יוצאים מאיזון בשל הוצאה לא מתוכננת. בנקודה זו עלינו לזכור כי זוהי רק מעידה קטנה בדרך, וכי אסור לנו להישבר אלא עלינו לנער את האבק ולהמשיך לצעוד לעבר המטרה שלנו.

עלינו גם להיזהר מפני השאננות שגורמת לנו להרפות את המושכות ולעגל קצוות. לאחר תקופה שבה מנהלים תקציב, אנו עשויים למצוא את עצמנו שאננים מדי, ולגלות ששוב הכסף בורח לנו מבין האצבעות. חשוב להמשיך ולהציב מטרות, לבדוק את המרחק שלנו מהגשמתן ולהמשיך קדימה במלוא המרץ.

לאחר שהגענו אל היעד, עלינו לשמור על המצב הקיים ולמנוע מצב שבו נחזור לאחור. בכדי לעשות זאת, אנו יכולים לקבוע מסגרת לניהול התקציב, הכוללת מעקב שבועי אחר ההוצאות. באופן זה, נמנע מעשיית טעויות גדולות ונמשיך לנהל את הכסף שלנו.

בכדי להפוך את ההחלטה לנהל תקציב למציאות קיימת, עלינו להתגבר על הנטייה הטבעית שלנו ולאמץ לעצמנו סט חדש של ערכים. על אף שמדובר במאמץ גדול הוא משתלם בטווח הארוך ומבטיח לנו עתיד טוב ורגוע יותר

כיצד הסביביה משפיעה עלינו

אחד הצרכים הבסיסיים שלנו כבני אדם הוא לחוש נאהבים, שייכים ורצויים. הצורך הזה גורם לנו לרצות ליישר קו עם הסביבה שלנו ולקבל החלטות שיגרמו לאנשים החשובים לנו לאהוב אותנו. נטייה זו יוצרת לנו קושי משמעותי כאשר אנו מעוניינים לנהל תקציב משפחתי, שכן בניהול תקציב עלינו לנטוש את המרוץ להשגת רמת חיים גבוהה ולהחליפו ביצירת ביטחון כלכלי.

גם הקושי להציב גבולות כלכליים לבני הזוג ולילדים מקשה על ניהול התקציב, שכן הוא דורש מאיתנו לאכזב בטווח הקצר את המבקש, והורים רבים מתארים את הקושי לומר לא לילד כקשה ביותר בניהול התקציב.

בכדי להתגבר על הקושי עלינו לשנות את העמדות שלנו, ולהבין כי ההחלטה לנהל תקציב תועיל לנו בטווח הארוך. כהורים, עלינו להבין כי באמצעות התנהלות כלכלית נכונה, נוכל לתת לילדים שלנו יותר וכך גם נוכל להעביר אליהם את עקרונות החינוך הפיננסי ולחסוך מהם את החיים במינוס.
גיוס של בני המשפחה לניהול תקציב, יאפשר לנו להתמיד ולקבל חיזוק ברגעים הקשים וליצור סביבה תומכת ומפרגנת

להתגבר על החולשות האנושיות

כאשר אנו מודעים לחולשות שלנו אנו יכולים לזהות את נקודות השבירה ולהתגבר עליהן. כך למשל, אם אנו מזהים כי המניע שלנו לניהול תקציב הוא רגשי האשם, עלינו לנסות ולהבין האם באמת אנו מוכנים להתחייב לניהול תקציב, ולנסות להפוך את ההחלטה הרגשית להחלטה שכלתנית.

מנגד, אם אנו יודעים כי פיתויים המעניקים סיפוק בטווח הקצר יכולים לשבור את ההתחייבות הארוכה שלקחנו על עצמנו, אנחנו יכולים לנסות ולהימנע מהם. בדיוק כפי שלא נכניס הביתה ממתקים כאשר אנו בדיאטה, נשתדל להימנע מהקניון בתקופת ניהול התקציב, ובעיקר כאשר אנו חווים מצבי רוח חזקים